گردشگری

» برنامه ریزی گردشگری | جاهای دیدنی ایران

سلام خدمت مخاطبين سایت گردشگری در اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

هر شکل از اشکال توسعه اقتصادی به منظور دستیابی به اهداف خود نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد که گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . این امر از آن جهت بیشتر ضروری می نماید که گردشگری فعالیت چند بخشی بوده و از ابعاد متنوع زیست محیطی , اجتماعی و اقتصادی برخوردار است . برنامه ریزی گردشگری موثر و کارا می تواند موجب بیشینه کردن منافع اقتصادی , کمینه ساختن آثار منفی و تخفیف و آلام بخشی آثار نابهنجار اجتماعی و فرهنگی شود . به دیگر سخن , پایداری بلند مدت مکان های گردشگری در گرو برنامه ریزی گردشگری در ابعاد اقتصادی , زیست محیطی, اجتماعی و فرهنگی است . به طور کلی برنامه ریزی گردشگری مکانیزمی در راستای اذغام نمودن فعالیت های بخش گردشگری با دیگر بخش های اقتصاد , شکل دهی و کنترل الگوی فیزیکی توسعه , حفاظت از منابع طبیعی کمیاب و بازاریابی تلقی می شود .
به اعتقاد گتس , برنامه ریزی گردشگری فرایندی مبتنی بر ارزیابی و پیشبرد و بهینه کردن نقش گردشگری در رفاه و کیفیت جامعه میزبان تلقی می شود (۱۹۸۷-getz)
برادون ,برنامه ریزی گردشگری را به طور تنگاتنگی با برنامه ریزی توسعه مرتبط می داند و آن را مستلزم لحاظ کردن عواملی نظیر اقتصاد , نیاز گردشگران و ملاحظات مربوط به سکنه بومی می داند (تولایی ,۱۳۸۶)
حبیب علیپور معتقد است که برنامه ریزی گردشگری یک فعالیت چند بعدی و تلفیقی است و در برگیرنده عوامل اجتماعی , اقتصادی , سیاسی , روانشناسی , مردم شناسانه و فنارانه بوده و در عین حال با گذشته , حال و آینده در پیوند است (۱۹۹۶-alipor)
برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در شهرها و شهرک ها , به طور برجسته ای مشکلات ویژه ای را داراست زیرا سامانه فضایی هر شهر بی نظیر و یگانه است (۲۰۰۰-orbasll)

همچون رقابت تقاضاها برای توسعه جایگاههای اصلی مطمئن برای مهمانسراها , ادارات , خرده فروشی یا استفاده های ساکنان , تراکم ترافیک در نواحی مرکزی ممکن است برای توسعه گردشگری بدتر شود و استفاده بیش از حد از جاذبه های اصلی و عمده گردشگری شاید برای استفاده وسیع آنها تنزل یابد , برای مثال گردشگران داخلی بریتانیا که از لندن بازدید کرده اند درباره تراکم بالی منیسترغربی و برج لندن در مدت فصل بازدید گردشگران خارجی با وضع ترکیب آنها در مکان ها شکایت دارند .(۱۹۹۱-inskeep)

برنامه ریزی گردشگری

نقش برنامه ریزی در توسعه پایدار

اگر به مهمترین محصولات عرضه شده در صنعت گردشگری نظیر حمل و نقل و اقامت توجه نماییم دیده می شود که یکی از جدی ترین مشکلات چنین محصولاتی آن است که عرضه و تقاضای آنها به طور معمول با یکدیگر مطابقت نداشته و به زبان اقتصاد دانان , بازار این محصولات در تعادل نبوده و گاه با مازاد عرضه و یا مازاد تقاضا مواجه است . اگر چه می دانیم دلایل بسیاری نظیر فصلی بودن نسبی صنعت گردشگری عامل این پدیده است . اما فارغ از دلایل وجودی آن باید گفت که عدم تعادل در بازار محصولات گردشگری که باذات این صنعت گره خورده است با برگزاری رویدادهای خاص تا حدود زیادی مهار می شود , چرا که با برنامه ریزی برای یکی یا چند روز خاص می توان از قبل تدارک دید .
با اینکه جهانگردی نوین زاده دوران بعد از انقلاب صنعتی است , اما اندازه گیری منظم و علمی فعالیت های جهانگردی از سده بیستم آغاز گردیده است . از لحاظ تاریخی تا پس از کنفرانس جهانی گردشگری سال ۱۹۸۰در مانیل تنها معیار مورد استفاده کشورها برای ارزیابی گردشگی , سودآوری اقتصادی بود ولی این کنفرانس توجه کشورها را به اهمیت اجتماعی فرهنگی گردشگری جلب کرد به نحوی که امروزه دیگر برنامه ریزی فیزیکی و اقتصادی گردشگی صرفا مراحلی برای توسعه عمومی را در کنار سایر مراحل تشکیل می دهد و برای برنامه ریزی توسعه و مدیریت موفقیت آمییز در سطح کلان باید ملاحضات اقتصادی , زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی گردشگری به خوبی رعایت گردد تا از این راه به پایداری در توسعه گردشگری دست یافت . سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۱۹۹۴ اعلام داشت که روند توجه به گردشگری پایدار امر بین المللی و در حال رشد می باشد . بنابراین نقش برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه گردشگری پایدار انکار ناپذیر است ( زیرک باش ,۱۳۷۷)

برنامه ریزی بر سه نوع است :

۱- برنامه ریزی بلند مدت یا استراتژیک

۲- برنامه ریزی کوتاه مدت یا عملیاتی

۳- برنامه ریزی ضربتی یا فوری

در مباحث بعدی در مورد این موارد توضیحات داده می شود .

برگرفته از کتاب کاربرد اقلیم در طرح توسعه صنعت توریسم

 

شما مخاطبين عزيز سايت گردشگری از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت گردشگری

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.