وبلاگicon
سه تار

صفحه اصلی نسخه اتوم عناوین مطالب تماس با ما آموزش فروشگاه نرم افزار محصولات جدید تبلیغات

ادامه مطلب..
تارینه : یعنی همانند تار

تارینه سازیست ابداعی ، از دسته سازهای زهی مضرابی برای موسیقی سنتی ایران که در تاریخ (1386/9/28 ه . ش) در اداره کل ثبت اختراعات به نام حسین رعنائی به شماره ی 44917 در کشور ایران به ثبت رسیده است .

طرز نواختن تارینه همانند سه تار با ناخن انگشت سبابه دست راست می باشد. که برای قوت آن بهتر است مضراب فلزی سه تار روی انگشت سبابه قرارگیرد .

وسعت صدایی تارینه دارای 3 اکتاو یعنی از DO اکتاو سوم تا DO اکتاو ششم می باشد.

رنگ صدای تارینه بین تار وسه تار و دارای صدای کاملا" ایرانی می باشد.

حجم صدای تارینه در محدوده ساز تار می باشد به همین دلیل نقش تکنوازی یا همنواری را می تواند بر عهده بگیرد.

نحوه پرده بندی و کوک تارینه همانند سه تار و دارای سه سیم اصلی سه تار بوده ضمن اینکه قابلیت افزودن سیم مشتاق را داراست .

سیم های تارینه مانند سیم سه تار ، اما کمی ضخیم تر است ، یعنی سیم اول 22 میکرون از جنس فولاد ، سیم دوم 25 میکرون از جنس برنج ، سیم سوم 35 میکرون از جنس برنج می باشد .

خرک تارینه از جنس شاخ ، و از ترکیب خرک تار وخرک سه تار بدست آمده است ،یعنی پایه خرک همانند خرک تار و قسمتی که سیم قرار میگیرد همانند خرک سه تار است.

پوست تارینه از جنس ، پوست بره تودلی می باشد .که انتخاب صحیح آن در صدای تارینه بسیار موءثر است.

صفحه تارینه بدلیل داشتن پوست ، باعث شده که مانند سه تار داخل و یا به اصطلاح ساز سازان ( کاس ) نشود .و سوراخ بزرگ بر صفحه آن باعث می شود تا خروج صدا از آن براحتی ( مانند گیتار ) و حجیم تر صورت گیرد.

از لحاظ صنعت ساز سازی نیز به جهت ترکیب و ساختار صفحه تارینه ، صدا گرفتن از این ساز بسیار آسان است . چنانچه معمولی ترین نوع این ساز ( مشقی ) هم صدایی بسیار دلنشین دارد.

انگیزه ساخت تارینه : نوازندگان سه تار ( بدلیل صدای ضعیف سه تار ) معمولا" برای اجرا در گروه ، سازشان را عوض کرده و بجای آن از ( تار ، تارباس و... ) استفاده می نمایند. که اولا" این امر نیاز به مدت زمان زیادی ، جهت فراگیری مجدد ساز دیگر داشته ، ثانیا" تعویض ساز باعث می شود که پس از چندی استیل و نحوه نواختن آنان نیز تغییر کند( چه بسیار سه تار نوازانی که به دلیل نواختن تار ، صلابت تار نوازی آنان جایگزین ظرافت سه تار نوازی گشته).حال آنکه:

تارینه سازیست که بدون تغییر در نحوه نواختن و به دلیل ظرافت و صدای قوی آن ، اجرا در گروههای بزرگ را برای نوازندگان سه تار میسر می سازد. همچنین برای رنگ آمیزی در گروه سه تار نوازی بسیار کا آمد است .
یا آوری: سه تار سازیست به قول استاد ابوالحسن صبا برای یک نفر زیاد و برای دو نفر کم . و ( تارینه سازیست برای جمع ).


انواع تارینه و صدای آن Different kinds of Tarineh and their tunes

تارینه انواع مختلف دارد . اجرای این طرح بر روی ساختمان تنبور و سه تار صورت می گیرد . ( در صورت نیاز ) اجرای این طرح بر روی ساز دیوان نیز امکان پذیر می باشد. که با توجه به اندازهای مختلف آن وسعت صدایی در آن متغییر می باشد . وسعت صدای تارینه بر روی کاسه سه تار دارای 3 اکتاو یعنی از DO اکتاو سوم تا DO اکتاو ششم می باشد . و بر روی کاسه تنبور حدودا" 2/5 اکتاو یعنی از DO اکتاو سوم تا FA اکتاو پنجم می باشد . تارینه به صورت پیکابدار نیز ارائه شده است . برای شنیدن صدای تارینه بر روی آن کلیک نمائید.


طی مدت زمانی که ساز تارینه ابداع و تحت برسی ، در دست اساتید و علاقمندان برای تکنوازی ، گروه نوازی ، ارکسترال و ... قرا گرفت .بهترین نوع تارینه به صورت 3 سیم با کاسه تنبور می باشد . که دارای صدایی پر صلابت ، رنگ صدایی مستقل ، خوش دست برای نواختن ، گذراندن همه مراحل اجرایی و ... مورد تائید اساتید قرار گرفت.
تارینه هم اکنون در حال برسی توسط مسعود شعاری و داود آزاد ( از هنرمندان مطرح کشور ) می باشد . که بزودی منتظر آثاری از ایشان با ساز تارینه هستیم .


منبع:سایت استادگرامی آقای حسین رعنایی  http://www.tarineh.com/




طبقه بندی: معرفی ساز،
[ جمعه 12 مهر 1392 ] [ 12:55 ب.ظ ] [ سه تار . ]
درباره وبلاگ


سلام آدرس دیگرما
setar2.ir
جیمیل مدیر:
ssetar2@gmail.com
هرگونه پیشنهادات وانتقادات خود
را ازطریق جیمیل اطلاع دهید.
ممنون ازهمه بازدیدکنندگان عزیز
..................................
ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی
................................

هرگز دلم از یاد تو غافل نشود
گر جان بشود مهر تو از دل نشود
افتاده ز روی تو در آیینهٔ دل
عکسی که به هیچ وجه زایل نشود


محصولات مفید

امکانات وب